עלילות מסדר הדבש

קורותיה של מערכת משחק תפקידים בעולם דמיוני ושל חבורת גיבורים אמיתיים ושה"מ קצת פחות

שם:
מיקום: Israel

יום רביעי, אוגוסט 02, 2006

הגזע המונגי

לאור בקשות הקהל - הודעה מיוחדת ומפורטת על הגזע המונגי (אני מזכיר לכולם שזהו הגזע שפרנג'ין משחק)

1. כללי ומוצא - המונגים הם יצורי יער דמויי אדם. מקורם ומקור שמם אינו ידוע לבני החבורה ולמען האמת כמעט לאף אחד (טוב אולי מלבד לשה"ם אבל אני לא הולך לגלות כרגע כי זה מידע לא זמין לשחקנים). למונגים אין אפילו מסורות על הנושא. מבחינתם הם היו קיימים מאז ומעולם ממש כמו העולם.

2. מאפיינים ביולוגיים - המונגים הם יצורי יער דמויי אדם. בגובהם הם קרובים להוביטים, אם כי בתווי פניהם הם מזכירים יותר אלפים (הם רזים, קלילים, בעלי אוזניים מחודדות).

2.1. פיסיולוגיה - מאוד קרובה לזו האנושית בכמה הבדלים - מימדים - הגוף המונגי קטן יותר מזה האנושי (דומה בגדול להוביטים וגנומים). כל האברים הפנימיים קטנים בהתאמה מלבד הלב שהוא באותו גודל בערך כמו אלה האנושיים.מיקום הלב - הלב המונגי נמצא בבטן (לכן הוא גדול יותר כי מיקמו הנמוך ביחס לגוף מצריך יותר כוח שאיבה). למונגים 4 ריאות ולא 2. מערכת העצבים של המונגים מסועפת ומפותחת הרבה יותר מזו האנושית, דבר שגורם לרגישות רבה יותר של החושים בכלל, הראיה, השמיעה והמישוש בפרט.

2.2. רבייה - צורת הרבייה של המונגים זהה לזו של בני האדם. המונגים פחות פוריים ויצר המין שלהם פחות מפותח. התינוקות המונגים יוצאים לאויר העולם לאחר הריון של 36 חודשים. הולדות המונגים הם הרבה יותר מפותחים פיזית ומנטלית מהולדות האנושיים והרבה יותר חסינים למחלות (אם כי קצב ההתפתחות של איטי יותר).

2.3. אחר - בגיל צעיר המערכת החיסונית המונגית חזקה בהרבה מזו האנושית (ילדים מונגים כמעט חסינים מפני מחלות). בגיל ההתבגרות יש היחלשות של המערכת והיא הופכת דומה לזו האנושית.

3. חברה ואורח חיים:

בחברה המונגית יש יחידת אחת בלבד - ה"לאמפו" (Lampoo). זהו מילה/מושג (ראה מיד בסעיף שפה) טעון בעל כמה פירושי - משפחה, בית, כפר, ישוב, חיים, חברה, ארץ. יחידה זו מונה כמה עשרות בודדות של חברים (בד"כ סביב 30). זוהי חברה שיוויונית כמעט לחלוטין. המונגים חיים בקומונה אדיאלית ובהרמוניה אחד עם השני. המנהיגים הם המבוגרים יותר, אולם אין כמעט היררכיה - בכל מצב נתון, זה שהכי ראוי ומוכשר הופך באופן טבעי למוביל וכולם נעזרים בו ועוזרים לו (בתיאוריה אם יש בעיה שמצריכה "תמימות" של ילד קטן, ילד בן 6 יכול להיות ה"מנהיג")

המונגים נמנעים מקיום יחסי מין במהלך השנה. אחת לשנה במשך כמה שבועות, צעירי האלמפו בגיל הרבייה משתכרים, חוגגים מבוקר עד ערב ומקיימים יחסי מין. בסוף התקופה הזו הנקבות נכנסות כמובן להריון שנמשך 36 חודשים. כתוצאה מדפוס התנהגות זה - כל הלידות מתקיימות בערך באותו זמן. קבוצת האמהות שיולדת מטפלות יחד עם כל חברי הלאמפו בתינוקות. בחברה המונגית לא קיים מושג של "אבא" ו"אמא". מבחינת ילדי הלאמפו, כל המבוגרים הם הוריהם ואחיהם בו בזמן.

מונגים חיים עד גיל 120. מבחינת התפתחות קוגניטיבית ומוטורית, הם נולדים הרבה יותר מפותחים מילדים אנושיים (מתחילים ללכת כמעט מיד ומסוגלים לטפל בעצמם כבר בגיל כמה שנים). אך ההתגברות המינית שלהם איטית הרבה יותר וכך הם מגיעים ל"בגרות מלאה" (מה שמכונה אצלנו "מבוגר") קצת אחרי בני אנוש בערך בגיל 20-25.

המונגים חיים באיזון עם סביבתם. הריבוי הטבעי הוא קטן מאוד. מידי פעם כשיש כזה, הוא מתאזן על ידי כך שמונג אחד או כמה עוזבים ומקימים לאמפו חדש. מונג שמייסד לאמפו חדש נקרא "אלולי" מושג שבין פירושיו - מוליד, מקים, יוצר, מחייה, מרפא, פותר ועוד. בד"כ הופעתו של "אלולי" נחשבת לאירוע מיוחד ובעל משמעות. ילד שנולד כזה מסומן די מהתחלה וזוכה לכבוד רב והכשרה מיוחדת.

המונגים חיים מליקוט, ומעט ציד ודיג. מכיוון שהם מאוד מיומנים וצורכים מאוד מעט יש להם זמן רב לעסוק בהגות, ותרבות (בעיקר מוסיקה וריקוד ראה לעיל). המונגים מאוד שלווים ושוחרי שלום. הם כמעט ואינם נלחמים אלא מעדיפים לסגת. כשהם כן נלחמים הם עושים זאת באמצעות עורמה, קסם והחיות שלהם.

לכל מונג יש לפחות חיה אחת אותה גידל והיא מלווה אותו (בד"כ חיה קטנה). לדרואידים יש כמה חיות, והן יותר עוצמתיות. לכל לאמפו יש חיה אחת מאוד חזקה ומאוד גדולה שמשמשת כמגן של הלאמפו (מדובר בחיות בעלות כוח אדיר שבמקרים מסוימים, אפילו דרקונים חוששים מהם). חיה זו נקראת דירפאן - מילה שבין פירושיה - "החיה", מגן, לוחם, אהוב, מקריב, מתנה, חיים.
למונגים אין תפיסת זמן חזקה. הם חיים בעיקר כאן ועכשיו בהווה.

המונגים נמנעים לבוא במגע עם זרים. הם באים במגע רק עם מי שלדעתם הוא בעל "לב טהור". מושג מורכב ולא תמיד ברור (שוב רק לשה"מ עדיין לא לשחקנים אם כי לדעתי חלק מהם, ודווקא לא מי שאתם חושבים כבר מבינים הרבה יותר טוב את הקונספט הזה - והמבין יבין, והלא מבין...פשוט לא מבין).

4. תרבות:

4.1. תזונה - בעיקר מזון צמחוני (פירות שורשים וירקות), שנאכל חי או לאחר אידוי או צלייה מהירים. לעיתים נדירות אוכלים חלבונים מהצומח - בעיקר ביצים מעט מאוד בשר ודגים. המשקה האלכוהולי הנפוץ הוא ליקר של פירות טרופיים.

4.2. שפה - למונגים אין שפה במובן האנושי. הם מתקשרים ביניהם באמצעות סימני ידיים פנים וגוף, ריקוד, מוסיקה וחיקוי קולות. יש כמה עשרות צירופי צלילים קבועים שלכל אחד כמה משמעויות (לעיתים עשרות רבות), בכל פעם לפי ההקשר.

4.3. דת וקסם - למונגים אין דת במובן האנושי. הם מאמינים בכוח הטבע והחיים ויש להם תפיסה מאוד מיסטית של החיים שהיא במידה מסוימת מקבילה לתפיסות שאמאניות רוחניות בעולם שלנו. הקסם המונגי הוא או דרואידי (מקורו בכוחות החיים והטבע) או בארדי (שמקורו בכישרון האישי של המטיל לעשות מניפולציות של קסם באמצעות כוחותיו הרוחניים).

4.4. אומנות - האומנות הפלאסטית היא מאוד פרימיטיבית ומאוד פונקציונאלית - היא משמשת לעיטור של בגדים, כלים בתים וכד'. אין אומנות "לשם אומנות", והיא נעשית בד"כ כחלק מתהליך היצור. מוטיבים מרכזיים הם חיות, דגים, צמחים וצורות גיאומטריות וצבעים עזים. מקור הצבעים מצמחים וחיות. הסוגים העיקריים הם ציור (כאמור על בדים וכלים) וגילוף (על כלים).

4.5. לבוש - הבגדים הם מאוד פשוטים, מינימלים ופוקציונאליים. הם עשויים בעיקר מעורות של חיות, נוצות וסיבים של עצי קאפוק, הדומים לפשתן (מדי פעם נראה באזור בגד העשוי מצמר או בד אצל אלה שבאו מהמרחקים....). הדגש הוא על נוחות. הלבוש העיקרי הוא אזור חלציים.

4.6. ארכיטקטורה - בקתות קש פשוטות ובתים בתוך מערות וחללים בעצי ענק.

4.7. מוסיקה - סולם פנטטוני רגיל. כלי הנגינה העיקריים הם כלי נשיפה, כלי מיתר וכלי הקשה פשוטים - חליל רועים, חליל פאן, קרן, כינור חד מיתרי, תופים וכד'. כמובן שלמוסיקה בהיותה חלק בלתי נפרד מהתקשורת היום יומית, חשיבות מרכזית בתרבות המונגית. יש מספר רב של מלודיות ואין ספור וריאציות עליהן (כל יום הם מאלתרים עוד ועוד - אם תרצו סשן ג'ז בלתי פוסק...).

4.8. שירה וספרות - אין ספרות כתובה (שהרי אין כתב ואפילו שפה) אבל יש מסורת חזקה של שירה, נגינה וריקוד אפיים (כאלה שמספרים סיפורים). בד"כ מדובר ביצירות קולקטיביות שבהם כמה מונגים שרים, מנגנים ורוקדים יחד. הם אף פעם לא דומים בדיוק אחד לשני, תמיד יש חידוש ושינוי.