עלילות מסדר הדבש

קורותיה של מערכת משחק תפקידים בעולם דמיוני ושל חבורת גיבורים אמיתיים ושה"מ קצת פחות

שם:
מיקום: Israel

יום שישי, ינואר 26, 2007

אי הרקיע נהאולארמיראן (Nahularmiran)

עם הגיעם למקום משכנן, נאווי ופי לקחו את בני החבורה לראות את אביהן (וכפי שוילפריד הסביר להם על חברת דרי הרקיע, לא היה מדובר באביהן הביולוגי, שכן אין להם משפחות גרעיניות כמו אצל בני האדם). אבל לפני שאני אמשיך לתאר את הפגישה, אני אומר כמה מילים על אי הרקיע כפי שבני החבורה למדו מהשהייה הקצרה בו ומשיחות עם וילפריד, ששהה שם כחצי שנה לפני המפגש עם החבורה ועם פי ילידת המקום.

1. שם -

1.1. שם נוכחי - נהאולארמיראן (Nahularmiran). משמעות/מקור - לא ידוע.

1.2. שימוש - כך מכנים את האי תושביו, כמה קהילות דרי רקיע אחרות המכירות אותו וכמה אנשים ברחבי העולם שבאו במגע עם תושביו.

1.3. שמות אחרים - ראהוט נהארדיש רומהאל (="אי זרם הרוח של ראהוט" - ראהוט הוא אחד מזרמי הרוח הידועים לדרי הרקיע שממפים זרמי רוח ממש כשם שאנחנו ממפים זרמי ים).

2. אקולוגיה

2.1. כללי -

האי הוא למעשה סוג של יצור קסום שמרחף בשמיים במהירות משתנה. יש לו תבונה כלשהי אולם היא לא אנושית ושונה מאוד מזו המוכרת לנו (לדוגמא, ככל הידוע, אין לו "מטרות" או "רצונות" או "רגשות" במובן האנושי) ולכן לא יודעים עליו הרבה. ההשערה המקובלת היא כי מדובר ביצור הנמנה על משפחת יסודני האוויר, אולם אין איש (לפחות על האי) שיודע זאת בוודאות.
ככל הידוע לדרי הרקיע הוא (כמו איי הרקיע האחרים) יצור עתיק וקדום שקיים מתחילת הזמן ועוד לפני בריאת העולם (פעמים רבות הם מתייחסים אליו ותופסים אותו כ"עולם" או "מישור קיום" בפני עצמו).

יש סוג מסוים ומוגבל של תקשורת איתו (ראה לעיל), אולם זו מסתכמת בבקשות עזרה ועצה (שלרוב אינן נענות) או בקשות לנוע למקומות מסוימים (שנענות לעתים יותר תכופות).

2.2. שטח

2.2.1. גודל - כמו כל אי רקיע הגודל של האי משתנה ממקום למקום ומזמן לזמן. מבחוץ הוא נראה כאי שטוח בצורת ענן בקוטר של 10 ק"מ וגובה של ק"מ. כשנוחתים על האי ונעים עליו, מבחינים שיש בו "כפלים" קסומים שמסתירים מרחבים גדולים יותר שיכולים להגיע לעשרות ק"מ (בכל הכיוונים - גם "פנימה" לתוך האי).

2.2.2. יחידות משנה -

כאמור, בתוך האי יש מאות רבות של "כפלים" שבהם יש תאי שטח בגדלים שונים כולם עשויים מחומר דומה לאי (ראה מיד). חלק מהם מקורים (מעין "מערות") וחלק פתוחים.

מסביב לאי הרקיע יש כמה מאות איי לוויין קטנים בקוטר של כמה עשרות עד מאות מטרים (אם כי גם בהם יש כפלים של מרחב מוסתר). איש אינו יודע את המספר המדויק.

2.3. טופוגרפיה:

מבחוץ הוא נראה כמישור שטוח. כל אחד מתאי השטח שנמצאים בתוך ה"כפלים" הוא מישורי. רוב הזמן האי נמצא בגובה של 7 ק"מ מעל פני הים (כמו שכבר ציינתי בעבר, מכיוון שזהו עולם שונה מעולמינו גם מבנה האטמוספרה שלו שונה. הלחץ האטמוספרי בגובה זה שווה בערך ללחץ בגובה 1000 מטר על עולמינו, כך שלמעשה אין הבדל גדול מבחינת התחושה בן אנוש או יצורים חיים אחרים עם ביולוגיה דומה). כמובן שהגובה יכול להשתנות.

2.4. גיאולוגיה -

כללי - האי עשוי מחומר שאינו מוכר בעולמינו. דרי הרקיע שעל האי הזה גם אינם יודעים להגדירו בוודאות (מבחינתם זוהי אדמה, וממש כשם שאנשים רגילים לא תמיד תוהים על מהות האדמה, כך גם הם). כשנוגעים בו בקצות האצבעות הוא דומה למשהו אוורירי ורך אבל כשדורכים עליו נראה שהוא מתייצב מתחת לכפות הרגלים ודומה בתחושתו לאדמה. מים עוברים דרכו, אבל לא נוזלים אחרים. אפשר לשתול בו צמחים שמרגע שתילתם אינם זקוקים למים או תזונה. ברגע שקורעים פיסה ממנו היא הופכת למים שנוזלים בחזרה אל האי (גם אם עומדים בשוליו ומנסים לשפוך את המים אל מחוץ לתחומי האי, באורח פלא הם פשוט נוזלים אל גוף האי, גם אם מדובר בתנועה כנגד כיוון כוח המשיכה).

מינרלים ומחצבים - בתוך האי יש מגוון של מתכות ומחצבים שונים ברמת זיקוק טהורה שלרובם יש תוכנות קסומות שמעבר למחצבים הרגילים של עולמינו (קלים יותר, חזקים יותר וכד'). הם לא קיימים בצורה שהמוכרת לנו ולכן אין "מכרות" - בתוך האי מופיעים מידי פעם נימים דקים של מחצבים (המזכירים בצורתם נימי דם). כאמור הם מופיעים ברמת טוהר שאינה מצריכה שום עיבוד ראשוני (מה שנקרא - "ישר לנפח...").

2.5. הידרולוגיה - מכיוון שהאי מרחף מעל גובה העננים הוא לא חשוף משקעים. באי יש מספר ברכות מים שנובעות ממקור קסום כלשהו.

2.6. אקלים - מחוץ לאי האקלים משתנה בהתאם למיקום הגיאוגרפי בעולם (רוב הזמן כשהוא בגובה 7 ק"מ יש סביבו רוחות עזות וקור של מינוס עשרות מעלות). על פני האי ובתוך האזורים המוסתרים ב"כפלים" של האי, האקלים הוא דומה לאביב ים תיכוני במשך כל השנה.

2.7. צמחייה - על פני האי אין צמחים מלבד צמח ה"טאלון" שנראה כמו מחוש שיוצא מהקרקע ועליו פקעת עגולה בצבע לבן והידוע בערכו התזונתי הרב ובטפלות טעמו. יש כמה גנים בכפלי האי, שמטופחים על ידי דרי הרקיע ובהם מגוון צמחים מאזורים שונים בעולם.

2.8. פאונה - על פני האי אין יצורים חיים מלבד דרי הרקיע. מידי פעם מגיעים אליו שוכני רקיע אחרים או יצורים שגרים על פסגות גבוהות שהאי עובר לידן - רמכי רוח, גריפונים, מנטיקורות, יסודני אוויר מסוגים שונים, דרקונים, ענקי רקיע ועוד (כמו שאפשר להבין אין הרבה יצורים שהם פוגשים, אבל המעטים שכן הם מאוד חזקים ועלולים להיות מאוד מסוכנים).

3. אוכלוסייה ותרבות

3.1. מספר וחלוקה לגזעים וסוגים -

יש גזע תבוני אחד על האי - 306 דרי הרקיע (שהוא תת גזע אלפי). לדרי רקיע יש את כל המאפיינים של אלפים, בהבדל אחד - צבע עורם שחור (ואני חזור שוב - אלה לא האלפים האפלים של מו"ד הקלאסי. אני גם מזכיר אלמנט אחד ייחודי לעולמי - יש להם 4 אצבעות כמו לכל האלפים אצלי).

3.2. כלכלה -

3.2.1. כללי - לדרי הרקיע יש צרכים מעטים - פיסיולוגית, מערכת העיכול שלהם יעילה פי כמה מאות מזה של יצורים אחרים ולכן הם זקוקים לכמות מזערית של מזון ומים להתקיים, ותרבותית, הם רגילים לחיות בצנעה. בשל המבנה החברתי (ראה לעיל) אין להם כסף, ואת כל מה שהם צריכים הם מכינים בעצמם או אחד לשני (יש להם תפיסה חזקה של יצירת ונתינת מתנות זה לזה) או מקבלים מהמסחר החיצוני.

3.2.2. מזון - תושבי האי, כמו כל בני מינם, ממעטים לאכול וניזונים מצמחי גנים קסומים הגדלים על האי, מעט ציד של עופות מגביהי עוף (שמשמש גם כספורט וגם כסוג של אימון בלחימה) ומזון שהם מקבלים ממסחר עם קהילות של יצורים תבוניים אחרים (בעיקר תבלינים ומשקאות אלכוהוליים).

3.2.3. מסחר - כאמור מתנהל מסחר עם יצורים תבוניים מחוץ לאי אחת לכמה שנים. במהלכו הם נותנים מחצבי רקיע ובתמורה מקבלים סחורות אחרות (בעיקר מזון ומוצרי תעשייה קלה - בדים, כלי נשק ועבודה, שריונות וכד'). שוב, בשל הצרכים המועטים שלהם, המסחר הזה מועט ונעשה על ידי מספר דרי רקיע בודדים מקרב הקהילה שמנוסים בכגון אלה.

3.2.4. מלאכה - אין "מלאכה ותעשייה" במובן המקובל בחברות אחרות. דרי הרקיע הם מאוד מוכשרים ביצירת חפצים שונים עם אלמנטים קסומים (בעיקר דברים טרוויאליים לצרכי יום יום - תכשיטים ובגדים משני צבעים, כלי אוכל בעלי צורה משתנה, סירים המחממים את האוכל בתוכם, בשמים בעלי ריח משתנה וכד'). כאמור את הרוב הם יוצרים בעצמם או מעניקים כמתנות אחד לשני.

3.2.5. תחבורה - התחבורה על האי מתבצעת ברגל או על גבי מרכבות קסומות, מרחפות נטולות גלגלים הרתומות לגריפונים (ראה לעיל) שיכולות לשאת 2-5 אנשים בגודל אדם (כמו מרכבות מלחמה מהעת העתיקה בעולמנו, רק ללא גלגלים).

3.2.6. אנרגיה - בשל האקלים הנוח בתוך חלקים גדולים מהאי אין להם כמעט צורך באנרגיה לחימום, ובשל ראיית הלילה שלהם, והשימוש הנפוץ באצמעי תאורה קסומים, אין להם צורך בתאורה. מכיוון שהם אוכלים כזית ומרבית האוכל שלהם (שממילא מורכב מצמחים) אינו מבושל אלא חי, כבוש, או מומלח אין להם גם צורך באנרגיה לבישול.

3.2.7. חיות עבודה - יש להקה של גריפונים שחייה על האי. בכל פעם שעולה הצורך, ה"דובר" (ראה לעיל) ניגש ללהקת הגריפונים ומשכנע כמה פרטים להירתם למשימה (בד"כ להירתם למרכבת רקיע).

3.3. חברה -

3.3.1. כללי - המבנה האנושי המקובל (יחידה גרעינית של משפחה - "אבא אימא ילדים..." ומעליה יחידות משפחתיות גדולות יותר וכד'), אינו קיים אצל דרי הרקיע. החברה שלהם היא מאין קומונה שיתופית במובן האוטופי של המילה (מה שאצלנו בני האדם ניסו לעשות אבל מעולם לא באמת הצליחו...) - מין חופשי, רכוש משותף וכד'.

3.3.2. יחידת גרעין - הדבר הקרוב ביותר למשפחה אצלם הוא מושג ה"הורה" וה"אח הבוגר"- לכל דר רקיע צעיר יש אלף בוגר שאחראי על גידולו וחינוכו (בחלק גדול מהמקרים זהו אחד ההורים הביולוגיים אולם לא בהכרח) עד הגיעו לבגרות. בד"כ לכל "הורה" כזה יש שניים שלושה "ילדים". הבוגרים ביניהם משמשים מאין "אחים בוגרים" לצעירים יותר.

3.3.3. ריבוד חברתי - יש שוויוניות כמעט מוחלטת בין האלפים (כאמור קומונה כמעט אוטופית...). ההיררכיה היחידה היא בין "הורים" לילדיהם לפני גיל בגרות, אולם גם היא לא נוקשה. יש כבוד רב ל"נושאי המשרות" (ראה לעיל) אולם גם כאן אין מדובר בהיררכיה שלטונית של ממש. יש גם איזו שהוא סוג של ריבוד לפי כישורים חברתיים ("המקובלים" וה"פחות מקובלים") אולם גם זה מאוד מוגבל יחסית.

3.3.4. ממשל וחוק -

זו קהילה דמוקרטית כמעט לחלוטין הפועלת לפי עקרונות מוסריים של טוב (חסד ורחמים, עזרה לאחר, אהבת הזולת, הימנעות מאלימות עד כמה שאפשר וכד') וכמעט נטולת בעלי תפקידים וסמכות (מכיוון שאין כמעט מגע עם העולם החיצון, אין צורך ב"שירות חוץ" וצבא מסודר. מכיוון שיש מעט מאוד סכסוכים, אין צורך בבתי משפט, מכיוון שאין "כלכלה אין צורך בגובי מס וגזברים....או חוקים כדי להסדיר את הכל.....).

למקרים קיצוניים יש כמה "נושאי משרה" שנבחרים אחת לתקופה באופן ספונטאני על ידי הקהילה (כשאחד מת, ברור לכולם באיזה שהוא אופן מי יירש אותו, לעולם אבל לעולם אין מחלוקות - תמיד ברור מי האלף המתאים והוא לוקח על עצמו את התפקיד). יש כמה כאלה -

3.3.4.1. הבורר (אר-ראמשאפ)- זה שמגיעים אליו כל הסכסוכים שלא מיושבים, מעטים ככל שיהיו, בד"כ אלף עם ידע משפטי רחב, אישיות ישרה ומעוררת אמון ויכולת פישור וגישור (כיום זהו פולראש הצרוב - מנהיג אחת משתי הקבוצות באי, ואביהן של פי ונאווי).

3.3.4.2. הנווט (אוק-קוהורלורהון) - אלף המסוגל לתקשר טלפתית עם האי ולכן מסוגל לבקש ממנו לשנות כיוון ולבקש עזרה ועצה (כיום זוהי תוליאז ה"מושלמת"- מנהיגת אחת הקבוצות באי).

3.3.4.3. המפקד (איל-לירשים) - האלף בעל כישורי ההנהגה הצבאיים הטובים ביותר. הוא נבחר רק בתקופות מלחמה.

3.3.4.4. הדובר (אמ-מאגראנאש) - אלף שמסוגל לדבר עם הגריפונים ולשכנע אותם להירתם למשימות שונות (כיום משמש בתפקיד ראטנוסוואמרין בן תוליאז).

3.3.4.5. השגריר (אנ-נאמראשאקאל) - אלף שמסוגל לשאת ולתת עם אנשי אזור מסוים ובעל קשרים שם. נושא התפקיד נבחר אד-הוק ומשתנה בהתאם לאזור איתו הם סוחרים (יש כמה אלפים בוגרים שהם בעלי קשרים במקומות שונים בעולם ומכירים את הלשונות המדוברות שם ולכן משמשים מידי פעם בתפקיד זה, הבולטים הם פולראש הבורר, תוליאז הנווטת ותוקילור הכחושה).

3.4. יחידות פוליטיות -

באופן מאוד לא טיפוסי, מזה כמה מאות שנים, הקהילה מחולקת לשתי קבוצות יריבות, שוות בגודלן שאינן מתערבבות זו אם זו - ראמשאפ אנ-נאם (Ramshaf an-nam ="אנשי הבורר") וקוהורלורהון אנ-נאם (Kuhurlorhun an-nam = "אנשי הנווטת"). אומנם אין שם מצב של מלחמת אחים (שהוא אסור על פי חוקיהם וזר לתרבותם), אבל יש פילוג ויריבות קשה בת מאות שנים.
שתי הקבוצות לא מזכירות את הקבוצה השנייה או את הסכסוך ומקורו (במידה רבה בגלל המבוכה העמוקה מכל העניין שהוא זר לגזע) וכך נוצר מאין טאבו והדחקה של כל העניין.

3.5. תרבות -

3.5.1. אוכל - בעיקר מזון צמחוני (פירות שורשים וירקות), שנאכל חי, כבוש או ממולח או לאחר אידוי או צלייה מהירים. לעיתים נדירות אוכלים חלבונים מהצומח - בעיקר ביצים ומעט מאוד בשר. האוכל מתובל מאוד בעדינות אבל במגוון עצום (תוצאה של הגישה לכל סוגי התבלינים בעולם). המשקאות האהובים על דרי הרקיע הם ליקרים של פירות ויין ענבים, אותם הם מעדיפים לקנות מאשר לייצר.

3.5.2. שפה -
שפת אימם היא אלפית של דרי רקיע - אחת מ- 4 הלהגים האלפיים שונים. כמו שאר הלהגים גם זה של דרי הרקיע הוא טונאלי מוחלט - יש אוצר מילים מאוד גדול ודרך הגיית המילים והמשפט קובעת את משמעותם המדויקת (הזמן, הנטייה, הגוף, תפקיד המילה במשפט - כולם נקבעים על פי הגובה והטון בו נהגית המילה). כמובן שחלק מהצלילים הם מעבר לטווח השמיעה/הגייה של בני אדם. אין "כתב" במובן האנושי - האלפים יותר מציירים מאשר כותבים. כל אלף מצייר אחרת את דבריו, ויש להם יכולת על טבעית כלשהי להבין את הכתוב, למרות שהוני מטקסט אחד למשנהו.

שפה נפוצה אחרת בקרבם היא הלהג האלפי החמישי (שמכונה לעתים אלפית של בני אדם) - להג שהופשטו ממנו כל העיצורים והתנועות שפיהם של בני אדם לא יכול להפיק ואוזניהם לא יכולים לשמוע. הכתב שלו הוא עיצורי אלפאביתי קבוע (בניגוד לכתב האלפי הציורי המשתנה). זו שפה מאוד מעודנת ומאוד מדויקת ועשירה שפותחה על ידי אלפים ובני אדם משכילים לצורך תקשורת כתובה.

מכיוון שהיא מלאכותית, היא מאוד מדויקת, לוגית, סדורה וגמישה. בחלקים רבים של העולם היא משמשת כ"לינגווה פרנקה" של המשכילים, כמו האכדית במזרח הקדום, הסינית המנדרינית בסין הקיסרית, הלטינית באירופה של ימי הביניים והאנגלית בימינו (גם אלה שאינם אלפים - פעמים רבות בני אדם מלאומים שונים או אפילו גמדים וגזעים אחרים משתמשים בה כשפת תקשורת).
בנוסף לאלה דרי האי נודדים רבות בעולם וחשופים לאין ספור שפות אחרות. מכיוון שהם מאוד משכילים ושוחרי ידע, רבים מהם יודעים כמה שפות נוספות (פי ונאווי למשל יודעות גם להג סאטארי ואיתו הם תקשרו עם בני החבורה. פי יודעת גם נומית צפונית ולהג לורקי - אחת מהשפות של בני אדם בצפון הרחוק).

באופן מפתיע (או שלא), אין על האי כמעט דרי רקיע שיודעים את הלהגים האלפיים האחרים.

3.5.3. לבוש - לרוב יחפים (הם רוב הזמן על הקרקע הרכה של האי ולכן אן צורך בנעליים), לבושים טוניקות ושמלות פשוטות צמודות בצבע אחיד מבד דק (פשתן או משי). במסעות מחוץ לאי הם גם לבושים בגלימות פרווה או צמר עבות ומגפיים תואמים - הכל בהתאם לסביבה ולאקלים.

3.5.4. אומנות פלסטית וארכיטקטורה- רוב האומנות הפלאסטית מתמקדת במעין קאליגרפיה - ביטוי גראפי למוסיקה ומילים (שוב בשל חשיבות השפה). אין כמעט פיסול. אין ארכיטקטורה - דרי הרקיע גרים בתוך "תאים" שהם "כפלים" של מרחב על גבי האי.

3.5.5. שירה וספרות - כמו שאר האלפים גם דרי הרקיע מחשיבים את השפה, המוסיקה (שהן היינו הך אצלם) והאומנויות הקשורות אליה (שירה, סיפורת, נגינה, ריקוד, תיאטרון) כאומנויות עילאיות. המוסיקה האלפית היא מגוונת ומורכבת, יש בה אין ספור סולמות ומבנים והיא יכולה להישמע מאוד צורמנית לאוזן האנושית, או שמימית ושלא מהעולם הזה.

3.5.6. דת וקסמים - הם מאוד לא דתיים (אין שום אמונה דתית). יש אצלם מטילי לחשים מכל הסוגים (קוסמים, מכשפים, בארדים, דרואידים וכד').

3.6. היסטוריה -

מכיוון שאין רישום של היסטוריה באי, לא ידוע מתי נוצרה הקהילה (מבחינתם הם היו כאן מאז ומעולם) או על אירועים מיוחדים לפני יותר מ-700 שנה (הגיל של האלפים המבוגרים ביותר באי).

כאמור, לפני מאות רבות של שנים נוצר קרע בקהילה שבעקבותיו נוצרו שתי הקבוצות.
לפני כ- 300 שנה קהילת האי (על שני חלקיה), הייתה מעורבת במלחמה קשה נגד מכשף, ענק רקיע, שבה נהרגו מרבית הבוגרים בין דרי הרקיע. כך נוצר מצב שרוב האוכלוסייה נמנית על אלה שנולדו לאחר הסכסוך, ולכן אינם מכירים מציאות אחרת ואינם יודעים מה מקורו (מקור הסכסוך היה אף קדום למלחמה, אבל זו רק הגבירה את האיבה, כשכל צד מאשים את השני בהשתמטות וניהול לא נכון של הלחימה).

2 Comments:

Anonymous אנונימי said...

די- כבר שבועיים האי הזה מופיע בתור הודעה ראשונה- אני מוחה
וגם שבועיים בלי מפגש?????

ממש ביזיון

פרנג'ין

2/04/2007 9:46 לפנה״צ  
Anonymous אנונימי said...

פרנג'ין צודק
אני מקווה שאתה לא מתכוון לבחון אותנו על החלק האחרון
כי אני זוכר בדרך כלל אקשן ולא פרטים
איציק.

2/08/2007 2:16 אחה״צ  

הוסף רשומת תגובה

<< Home